Find us on Google+

Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

Revue canadienne / A Canadian Journal

Volume 13, Number 2, 1996

ABSTRACT / RÉSUMÉ

COMMUNITY PRACTICE EDUCATION IN CANADIAN SCHOOLS OF SOCIAL WORK

Bill Lee, Susan McGrath, Ken Moffatt, and Usha George

Abstract:
Through a series of meetings and a review of community practice course outlines from across Canada, four educators from three schools of social work collaborated on a discussion of how community practice is taught in Canada. The authors express concern that the lack of shared discourse among community social work educators, together with the marginalization of community courses within social work curricula, may result in courses being taught from a non-critical perspective. They identify four general trends currently influencing communities: increased globalization and the spreading influence of technology; the imposition of ideology on community; the devolution of social welfare responsibility to local communities; and diversity. Consideration of these trends will help us to maintain a critical perspective in community practice education.

Résumé:
Au moyen d'une série de réunions et de l'examen de plans de cours provenant de tout le Canada, quatre enseignants rattachés à trois écoles de service social ont collaboré à un débat sur la façon dont on enseigne la pratique communautaire au Canada. Compte tenu de l'absence de discours commun entre les enseignants en service social communautaire, et de la marginalisation des cours de service social communautaire dans les programmes de cours, les auteurs craignent que les cours de pratique communautaire ne soient donnés dans une perspective non critique. D'après eux, quatre tendances générales ont une incidence sur les collectivités : l'accroissement de la globalisation et l'influence de plus en plus répandue de la technologie; l'imposition d'une idéologie sur le concept de la collectivité; le transfert aux collectivités locales des responsabilités en matière de bien-être social; et la diversité. Si nous tenons compte de ces tendances, cela nous aidera à conserver une perspective critique en ce qui concerne l'enseignement de la pratique du service social communautaire.

Go to: / Aller à: