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Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

Revue canadienne / A Canadian Journal

Volume 15, Number 2, 1998

ABSTRACT / RÉSUMÉ

NGA PARI KARANGARANGA O PUAO-TE-ATA-TU

Towards a Culturally Responsive Education and Training for Social Workers in New Zealand

Tamati Cairns Leon Fulcher Hohepa Kereopa Pare Nia Nia Waereti Tait-Rolleston

Abstract:
A report on a Maori perspective of social services, prepared for the New Zealand department of social welfare in 1986, highlighted cultural racism in the delivery of community social services. A decade of educational reform at New Zealand's oldest school of social work has aimed to establish a more culturally responsive education and training for social workers. Five types of educational parterships are apparent in social work programs at Victoria University of Wellington: complementary teaching roles that help maintain cultural safety; participation of tribal elders as guardians of traditional knowledge; involvement of family members; curriculum reform in collaboration with tribal groups and community agencies; and support from ``come-from-away'' colleagues in the planning and delivery of more culturally responsive community health and social services. Glimpses of indigenous knowledge regarding the place of a child in Maori society may provide Canadians with a reference point from which to examine indigenous knowledge that shapes social work practices in Canada.

Résumé:
Un rapport sur la perspective maori préparé pour le département de bien-être social de la Nouvelle-Zélande en 1986 fait ressortir un racisme culturel dont s'imprégnait la prestation des services sociaux communautaires. La réforme éducative entreprise depuis dix ans dans la plus ancienne école de service social de la Nouvelle-Zélande vise à établir un mode d'instruction et de formation culturellement mieux adapté à l'intention des travailleurs sociaux. Cinq types de collaboration éducative ont vu le jour en ce qui touche les programmes de service social prodigués à l'Université Victoria de Wellington : des rôles pédagogiques complémentaires aidant à maintenir la sécurité culturelle, la participation des anciens de la tribu à titre de gardiens des connaissances traditionnelles, la participation des membres de la famille, la réforme de programmes d'études, en collaboration avec les tribus et les agences communautaires, et enfin, l'appui de collègues venus de l'étranger pour la planification et la prestation de services sociaux et de soins de santé communautaires culturellement mieux adaptés. Un aperçu des connaissances autochtones relatives au rôle de l'enfant dans la société maori peut fournir aux Canadiens un point de référence pour étudier les connaissances autochtones qui façonnent la pratique du service social au Canada.

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