Find us on Google+

Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

Revue canadienne / A Canadian Journal

Volume 17, Number 2, 2000

ABSTRACT / RÉSUMÉ

MAINTAINING ``MISSIONARY ZEAL''

A Student Perspective on Idealism in Social Work Practice

Tamara Chapman Lisa Diehl Wendy Glazier Susan Shores

Abstract:
As BSW students in our final field practicum placement, we find that our level of ``missionary zeal'' differs from that of social workers currently practising in the field. As reflected both by the literature and amongst practitioners, social work ideals and values held by students at graduation tend to fade or get lost in what many term ``the reality of practice.'' By incorporating classroom experiences into the context of our hospital-based practicums, we formulated the concept of ``pragmatic idealism.'' Our purpose is to challenge both students and practitioners to examine not only the value of maintaining this zeal, but also the ways in which social workers can do so amidst the challenges inherent in practice. By adopting a social justice perspective within a self-reflective practice, new social workers can integrate their commitment and idealism into the reality of practice.

Résumé:
Comme futures bachelières à leur dernier stage, nous constatons que notre "zèle missionnaire" diffère de celui des travailleurs sociaux en exercice sur le terrain. Comme en témoignent la littérature et les praticiens, les idéaux et les valeurs du service social que nourrissent les étudiants lorsqu'ils obtiennent leur diplôme ont tendance à s'estomper ou à disparaître dans ce que bon nombre appellent la "réalité de la pratique". En intégrant l'expérience en classe au contexte de nos stages en milieu hospitalier, nous avons formulé le concept "d'idéalisme pragmatique". Notre objectif est de mettre les étudiants et les praticiens au défi d'examiner non seulement l'utilité de maintenir ce zèle, mais également les moyens par lesquels les travailleurs sociaux peuvent le faire face aux défis inhérents à la pratique. En adoptant une perspective de justice sociale à l'intérieur d'une pratique d'auto-réflexion, les nouveaux travailleurs sociaux peuvent intégrer leur engagement et leur idéalisme à la réalité de la pratique.

Go to: / Aller à: