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Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

18: 1, 2001


© Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

SOCIAL WORK EDUCATION AND CHILD PROTECTION

Andrew Armitage

Marilyn Callahan

Chris Lewis

Abstract:

Since the publication of the report of the Gove Inquiry into Child Protection in 1995, the British Columbia child protection service has faced enormous and continuing pressure to improve child protection services. One focus for change has been the relationship between the B.C. Ministry for Children and Families and schools of social work, involving changes to the content of the BSW degree program, the fostering of multidisciplinary relationships, and articulation of the relationship between the degree program and the ministry's pre-employment training course for child protection. Tensions have been exposed between competency training and critical pedagogy and between government influence and university autonomy, as well as among and within different disciplines. For social work education, the proposed curriculum changes also raise the question of national accreditation standards. The issues being raised in B.C. are relevant to other schools of social work, as schools seek to maintain their autonomy, their commitment to critical analysis, and their relevance to practice.

Résumé:

Depuis la publication du rapport de l'enquête Gove sur la protection de l'enfance en 1995, le service de protection de l'enfance de la Colombie-Britannique subit d'intenses et constantes pressions pour améliorer les services de protection des enfants. La relation entre le ministère de l'Enfance et de la Famille de la Colombie-Britannique et les écoles de service social est l'un des pôles de ce changement. On voudrait modifier le contenu du programme de baccalauréat en service social, encourager les relations multidisciplinaires et préciser la relation entre le programme menant à un diplôme et le cours de formation sur la protection de l'enfance préalable à l'emploi du ministère. Des tensions ont été mises au jour entre la formation axée sur les compétences et la pédagogie critique, d'une part, et l'influence gouvernementale et l'autonomie universitaire, d'autre part, de même qu'entre les différentes disciplines et en leur sein. Pour l'enseignement du service social, les modifications proposées au curriculum soulèvent également la question des normes d'agrément nationales. Les questions soulevées en Colombie-Britannique s'appliquent aux autres écoles de service social, alors qu'elles cherchent à conserver leur autonomie, leur vocation d'analyse critique et leur pertinence pour l'exercice de la profession.




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