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Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

18: 2, 2001


© Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social

ACHIEVING EDUCATIONAL EQUITY IN SOCIAL WORK THROUGH PARTICIPATORY ACTION RESEARCH

Esther Blum

Tuula Heinonen

Abstract:

Students attending off-campus programs established by the Faculty of Social Work at the University of Manitoba have been mostly Aboriginal people, immigrants, refugees, and members of visible minorities, leaving the main campus program generally depleted of students from these groups. The need to reach and retain students from these minority communities in the principal program was the driving force behind the faculty's Affirmative Action/ Educational Equity Project. The participatory action research project sought information from faculty, students, staff, and community members to discuss ways in which social work programs could be made more inclusive. The results have included more accessible admissions policies, support services for students, and some changes in curriculum. Equally important are the lessons learned about the process of implementing educational equity, which may be useful in other academic settings.

Résumé:

Les Autochtones, les immigrants, les réfugiés et les membres des minorités visibles représentent la majorité des étudiants inscrits aux programmes hors campus de la faculté de service social de l'Université du Manitoba et sont, de ce fait, quasiment absents du programme principal offert sur le campus. Le besoin d'atteindre et de retenir les étudiants des ces communautés minoritaires dans le programme principal a été l'élément moteur du projet d'action positive et d'équité dans les études de la faculté. Le projet de recherche-action participative s'est informé auprès des professeurs, des étudiants, du personnel et des membres de la collectivité afin de discuter de moyens d'ouvrir encore plus grandes les portes des programmes de service social. Résultat : des politiques d'admission plus accessibles, des services de soutien aux étudiants et certaines modifications au programme d'études. Les leçons tirées du processus de mise en oeuvre de l'équité dans les études, qui pourraient se révéler utiles dans d'autres cadres scolaires, sont tout aussi importantes.




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